Raštai
2021-05-31, Dėl mokslo ir studijų įstatymo nr. XI-242 76, 82, 82(1) straipsnių pakeitimo ir papildymo 82(2) straipsniu projekto
VU SA ataskaitiniu laikotarpiu teikė siūlymus Mokslo ir studijų įstatymo nr. XI-242 76, 82, 82(1) straipsnių pakeitimo ir papildymo 82(2) straipsniu projektui, kuriuo buvo siekiama gerinti finansinės paramos asmenims su negalia skyrimo sąlygas, paramą centralizuojant ir mažinant administracinę naštą studentams (-ėms). Palaikytas toks siūlymas bei pateikti papildomi siūlymai diferencijuoti finansinę paramą, skirtą studijų prieinamumui didinti, atsižvelgiant į individualius, dėl negalios kylančius poreikius ir numatant minimalų 8 ir maksimalų 18 BSI stipendijos dydžius, taip pat padidinti stipendijų gavėjų ratą numatant bent 55 proc. ir didesnio darbingumo ribą vietoje dabar esančios 45 proc. ribos.
Taip pat siūlėme panaikinti stipendijos negavimo sąlygą, susijusią su akademiniais pasiekimais, specifiškai akademinėmis skolomis, kadangi socialinė parama turėtų remtis poreikiais ir socialine situacija, o ne akademiniais pasiekimais. Bei atkreipėme dėmesį į tai, kad studentai, gaunantys finansinę paramą, negali jos panaudoti tiesiogiai su studijų organizavimu susijusiems poreikiams, pavyzdžiui, aplinkos prieinamumo didinimui, dėstytojų kompetencijų kėlimui ar atsiskaitymų formos pritaikymui, finansuoti, todėl siūlėme užtikrinti aukštosioms mokykloms teikiamą finansavimą, kuris galėtų būti tikslingai nukreiptas studentų su negalia studijų prieinamumui didinti.
2021-06-08, Dėl mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 46, 59, 77 straipsnių pakeitimo projekto
📝 Nuoroda
VU SA teikė siūlymus Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 46, 59, 77 straipsnių pakeitimo projektui, pritariant Švietimo mokslo ir sporto ministerijos teiktam siūlymui suvienodinti reikalavimus stojantiems į valstybės finansuojamas ir nefinansuojamas vietas. Pritardami šiam siūlymui pabrėžėme būtinybę kitomis priemonėmis užtikrinti lygias galimybes pasiruošti studijoms ir siekti aukštojo išsilavinimo žemesnės socialinės, ekonominės, kultūrinės aplinkos ir mažiau reprezentuojamoms aukštajame moksle grupėms. Reaguodami į siūlymus nepritarėme siūlymui bendrą studijų vietų skaičių numatyti ne pagal studijų kryptis ir (arba) krypčių grupes, o pagal atskiras studijų programas, kadangi valstybei reikalingų specialistų poreikis neturėtų riboti laisvo stojančiųjų pasirinkimo.
2021-09-24, Dėl Lietuvos Respublikos Prezidento viešoms konsultacijoms teikiamų LR Mokslo ir studijų įstatymo Nr. X-242 4, 9, 53, 56, 59, 74, 77 ir LR švietimo įstatymo Nr. I-1489 2, 11, 24, 38, 47 straipsnių pakeitimo įstatymo projektų
📝 Nuoroda
Nuoroda{target="_blank"}
VU SA ataskaitiniu laikotarpiu reagavo į LR Prezidento viešoms konsultacijoms pateiktą LR Mokslo ir studijų įstatymo Nr. X-242 4, 9, 53, 56, 59, 74, 77 ir LR švietimo įstatymo Nr. I-1489 2, 11, 24, 38, 47 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą, kuriame numatomi pokyčiai sulyginant kriterijus stojantiesiems į valstybės finansuojamas ir nefinansuojamas studijų vietas, siūloma įvesti aukštojo mokslo socialinės dimensijos apibrėžimą bei siūlomos papildomos priemonės socialinės dimensijos aspektų gerinimui tiek prieš stojant dar bendrajame ugdyme, tiek formuojant alternatyvius kelius.
Pritarėme siūlymui dėl stojimo sąlygų suvienodinimo, tačiau tuo metu teiktas alternatyvaus patekimo į aukštąjį mokslą kelias VU SA nuomone buvo nepriimtinas ir pernelyg orientuotas į papildomo priėmimo ir masiškumo didinimą, o ne tikslingą socialiai pažeidžiamų grupių prieinamumo didinimą. Taip pat pateikėme alternatyvų savo siūlymą socialinės dimensijos apibrėžimui labiau jį derinant su Europos aukštojo mokslo erdvėje naudojama samprata ir EAME rekomendacijas.
2021-09-28, Dėl Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 9, 59, 74, 76, 77, 82 ir 83 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-562 ir švietimo įstatymo Nr. I-1489 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-563
📝 Nuoroda
VU SA teikė pasiūlymus Seimo Švietimo ir mokslo komitete Dėl Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 9, 59, 74, 76, 77, 82 ir 83 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-562 ir švietimo įstatymo Nr. I-1489 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-563, kuriuo siūlyti pakeitimai susiję su mokslo ir studijų institucijų finansavimo pokyčiais įvedant finansavimą už studijų rezultatus bei stojančiųjų priėmimo sąlygų suvienodinimu. Pritarta ir skatinta užtikrinti vienodas sąlygas stojantiems į valstybės finansuojamas ir nefinansuojamas studijų vietas.
Taip pat palaikytas ir institucijų finansavimo modelio keitimas, leidžiantis tiek plėsti galimybes siekti strateginių valstybei tikslų, kryptingai tobulinti institucijos veiklą, tiek susieti studijų finansavimą su veiklos kokybės rodikliais. Tikslingam idėjos įgyvendinimui pažymėtina aiškių kriterijų ir objektyvaus vertinimo tvarka. Siūlyta, jog įgyvendinimo mechanizmas užtikrintų gautų lėšų investavimą į studijų kokybę ir paslaugų studentams (-ėms) gerinimą.
Taip pat atkreiptas dėmesys į tai, jog stojantiesiems į kolegines ir universitetines studijas neturėtų būti taikomos skirtingos išlaikytų egzaminų ir pasirengimo sąlygos, kadangi studijos abiejų tipų aukštosiose mokyklose suteikia tą patį VI kvalifikacijų lygį. Paskatinta šio projekto nuostatas derinti ir su socialinės dimensijos gerinimo priemonėmis.
2021-10-28, Dėl mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 77 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Reg. Nr. XIVP-1001
📝 Nuoroda
VU SA, VU MF Rezidentų taryba kartu su Jaunųjų gydytojų asociacija, LSMU SA, LSMU Rezidentų taryba ir Lietuvos medicinos studentų asociacija (LiMSA) ataskaitiniu laikotarpiu reagavo į LR Seimo užregistruotą sveikatos reikalų komiteto narių Mokslo ir studijų įstatymo pakeitimo projektą, kuriuo siekiama, kad valstybės lėšomis rezidentūros studijas baigę gydytojai turėtų kelerius metus po studijų baigimo atidirbti viešosiose Lietuvos asmens sveikatos priežiūros įstaigose. Raštu buvo išreikšta pozicija, jog griežtai nesutinkame su tokiu diskriminaciniu, prieštaraujančiu laisvam asmens pasirinkimui ir potencialiai žalingam visai sveikatos sistemai siūlymu.
Primygtinai raginome projekto rengėjus atsisakyti teikiamų siūlymų, parlamentarus – juos atmesti ir specialistų trūkumo regionuose problemą spręsti pradedant nuo atviro dialogo su jaunuosius gydytojus rezidentus atstovaujančiomis organizacijomis ir kartu ieškoti sisteminių jos sprendimo būdų. Po kreipimosi keletas įstatymo projektą pasirašiusių Seimo narių atsiėmė savo parašą, o projektas iki pat ataskaitinio laikotarpio pabaigos buvo išimtas iš darbotvarkės.
2021-10-29, Dėl 2022 metų valstybės biudžeto švietimui, mokslui ir sportui projekto
📝 Nuoroda
VU SA teikė pasiūlymus 2022 metų Valstybės biudžeto švietimo, mokslo ir sporto projektui, atkreipiant dėmesį į jame numatytą mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (MTEP) veiklų finansavimo dalį bei politinių partijų Susitarime dėl Lietuvos švietimo politikos keliamus tikslus ir įsipareigojimus. MTEP veikloms siūlėme biudžete numatyti 67,7 mln. eur., kai pirminiame projekte buvo numatoma 26,3 mln. eur. studijoms ir mokslui, iš kurių – 13 mln. eur. mokslinio potencialo stiprinimui, mokslo duomenų bazių prenumeratai, dalyvavimui mokslinių tyrimų infrastruktūrose ir konkursiniam MTEP finansavimui per LMT.
Į kreipimąsi buvo sureaguota galutiniame Vyriausybės rengtame ir Seime patvirtintame Valstybės biudžeto projekte numatant papildomai 20 mln. eur. mokslinėms veikloms, į kurias įeina ir doktorantūros vietų didinimas, ir finansavimas podoktorantūros stažuotėms, studentų mokslinėms veikloms ir LMT konkursams bei kitoms MTEP veikloms.
2022-04-12, Dėl paramos studentų organizuojamiems mokslo renginiams
📝 Nuoroda
VU SA, kartu su Vilniaus universitetu savo iniciatyva kreipėsi į Lietuvos mokslo tarybą dėl paramos studentų organizuojamiems mokslo renginiams. Šiuo metu vien studentų organizuojami didelės sėkmės susilaukiantys tarptautiniai mokslo renginiai, tokie kaip COINS, Open Readings konferencijos negali gauti finansinės paramos iš LMT.
Matydami galimybes išplėsti galiojančią paramos akademinėms asociacijoms sistemą, šiuo metu leidžiančią gauti paramą asociacijoms, kurių kolegialaus valdymo organo narių daugumą sudaro mokslininkai, dėstytojai, doktorantai, magistrantai, pateikėme siūlymus pakoreguoti Paramos akademinėms asociacijoms skyrimo tvarkos aprašo nuostatas ir numatyti galimybes akademinėms asociacijoms, kurių kolegialaus valdymo organo narių daugumą sudaro bakalaurantai, gauti paramą organizuoti mokslo ir mokslo populiarinimo renginius, kurie yra nepertraukiamai vykdomi pastaruosius trejus metus.
2022-04-28, Dėl Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 53 straipsnio pakeitimo projekto Nr. XIVP-1507
📝 Nuoroda
VU SA raštu kreipėsi į Seimo narį Domą Griškevičių, užregistravusį įstatymo pakeitimo projektą, kuriuo siekiamas privalomų studentų praktikų, atliekamų valstybės institucijose, apmokėjimas bei galimybė skirti apmokėjimą už praktiką priimančiose privataus kapitalo įmonėse, organizacijose. Pasisakėme išreikšdami palaikymą bei pasiūlydami alternatyvią įstatymo straipsnio formuluotę numatant privalomų praktikų atlyginimą visose praktikoms priimančiose įmonėse, įstaigose bei organizacijose Vyriausybės nustatyta tvarka bei tarifais.
2022-04-29, Dėl studentų mokslinės veiklos apibrėžimo mokslo ir studijų įstatyme
Remiantis VU SA atliktu studentų mokslinės veiklos Lietuvos universitetuose tyrimu, jo rezultatais ir rekomendacijomis, pateikėme pasiūlymą Seimo Švietimo ir mokslo komiteto pirmininkui bei Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai Mokslo ir studijų įstatyme apsibrėžti ir įtvirtinti studentų mokslinės veiklos sąvoką, taip sukuriant galimybę universitetams aktyviai stebėti studentų įsitraukimą į mokslines veiklas, rinkti visų pakopų studentų dalyvavimo duomenis bei kurti prielaidas studentų mokslinių veiklų skatinimui per finansinių priemonių didinimą, aukštųjų mokyklų vertinimą ir akreditavimą.
Pateikta svarstymui formuluotė: „Studentų mokslinė veikla – asmens, studijuojančio aukštojoje mokykloje pagal studijų programą arba doktorantūroje, veikla, apimanti mokslinių žinių kūrimą ir/arba akademinį tobulėjimą, kūrybinę veiklą, kuri gali vykti tiek studijų, tiek nuo studijų laisvu laiku".
2022-04-29, Dėl užsieniečių teisinės padėties įstatymo pakeitimo projekto
📝 Nuoroda
VU SA pateikė pasiūlymus ir pastebėjimus Vidaus reikalų bei Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoms dėl užsieniečių teisinės padėties įstatymo pakeitimo projekto. Teisiniame reglamentavime skatiname atsisakyti šiuo metu bakalauro studijose besimokantiems užsieniečiams ne vasaros atostogų metu taikomo apribojimo dirbti ne daugiau kaip 20 valandų per savaitę. Atkreipiame dėmesį į tai, jog įstatyme numatyta užsieniečiui leidimą laikinai gyventi išduoti studijų laikotarpiui, bet ne ilgiau kaip dvejiems metams, kai bakalauro, vientisosios, doktorantūros, rezidentūros studijos bei ištęstinės formos studijos įprastai trunka ilgiau, todėl pasisakome, kad užsieniečiui leidimas laikinai gyventi turėtų būti išduodamas iki 6 mėnesių ilgesniam negu numatomam studijų laikotarpiui.
Tuo tarpu prašymo gauti leidimą laikinai gyventi Lietuvoje ar vizą nagrinėjimo laikotarpiu nemokamai turėtų būti išduodamas ir ekvivalentus̨ dokumentas̨ teisėtam buvimui Lietuvos Respublikoje arba numatyta teisę̇ užsieniečiui būti Lietuvos Respublikos teritorijoje prašymo nagrinėjimo laikotarpiu. Atsižvelgiant į įvairias studijų organizavimo formas Lietuvoje skatiname atsisakyti įpareigojimo užsieniečiams įgyti ne mažiau kaip 40 studijų kreditų per vienerius studijų metus. Karo Ukrainoje kontekste atkreipėme dėmesį, jog į Lietuvą atvykstantys nepilnamečiai turi turėti teisę ne tik dalyvauti bendrajame ugdyme, bet ir studijuoti aukštojo mokslo pirmosios pakopos bei vientisųjų studijų programose Lietuvoje.
O bendrai siekiant gerinti užsieniečių studentų sąlygas ateityje siūlėme inicijuoti ir LR Sveikatos draudimo įstatymo pakeitimus, numatant visiems užsieniečiams studentams privalomojo sveikatos draudimo apmokėjimą valstybės lėšomis studijų laikotarpiui.